Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna  Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna  
  Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe
FAQ  FAQ   Szukaj  Szukaj   Użytkownicy  Użytkownicy   Grupy  Grupy  Galerie  Galerie
 
Rejestracja  ::  Zaloguj Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
 
Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna->Informacje / Prawo->Przewodnik po rejestracji motocykla

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Przewodnik po rejestracji motocykla <-Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat->
Autor Wiadomość
daszkes
PostWysłany: Śro 10:48, 27 Lut 2013 Temat postu: Przewodnik po rejestracji motocykla


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 11 Cze 2012
Posty: 445
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żyrardów

W związku z pojawiającymi się coraz częściej pytaniami odnośnie rejestracji naszych motocykli stworzyłem małe kompendium i zarazem przewodnik, który mam nadzieje znacznie ułatwi wszystkim ten proces i wyjaśni w jakich sytuacjach można zarejestrować motocykl.

Na wstęp trochę teorii o samej rejestracji pojazdu:

Art. 72. 1.Rejestracji dokonuje się na podstawie:
1) dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5;
2) karty pojazdu, jeżeli była wydana;
3) wyciągu ze świadectwa homologacji albo odpisu decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, jeżeli są wymagane;
4) zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane;
5) dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany;
6) dowodu odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa trzeciego i jest rejestrowany po raz pierwszy;
6a) dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju, jeżeli samochód osobowy został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego i jest rejestrowany po raz pierwszy;
7) (uchylony);
zaświadczenia wydanego przez właściwy organ potwierdzający:
a) uiszczenie podatku od towarów i usług od pojazdów sprowadzanych z państw członkowskich Unii Europejskiej lub
b) brak obowiązku, o którym mowa w lit. a
- jeżeli sprowadzany pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy, z zastrzeżeniem ust. 1a;
9) dowodu wpłaty, o którym mowa w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, lub oświadczenia o podleganiu obowiązkowi zapewniania sieci zbierania pojazdów, o którym mowa w art. 11 ust. 4 tej ustawy, albo faktury zawierającej takie oświadczenie, jeżeli pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy.
(…)
2.Wymagania ust. 1 nie dotyczą:
1) pojazdu, który był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie ust. 1 pkt 3;
(…)


Skoro już wiemy jakie dokumenty trzeba posiadać, opiszę przypadki w których mamy kompletną, jak i nie pełną dokumentację.

Przypadek 1. Rejestracja „na białe” tablice rejestracyjne.

Posiadane dokumenty: dowód rejestracyjny, ciągłość umów kupna sprzedaży, ważne ubezpieczenie oraz przegląd techniczny.
Procedura:
1) Wypełniamy wniosek pobrany z WK o zarejestrowanie pojazdu, dołączając wszystkie ww. dokumenty, uiszczamy stosowną opłatę za całą procedurę i cieszymy się jazdą na publicznych drogach Wesoly
2) Jeśli nie mamy ważnego przeglądu i ubezpieczenia, należy zgłosić pojazd do ubezpieczalni (najlepiej w tym samym dniu, w którym zawarliśmy umowę k-s, ponieważ od momentu zawarcia umowy z ubezpieczalnią nie interesują nas poprzednie ew. zaległości składkowe). Udajemy się do WK po próbne tablice rejestracyjne (oczywiście za opłatą) wypełniamy wniosek, jedziemy do uprawnionej stacji diagnostycznej wykonać przegląd techniczny, wracamy do WK i dostajemy po okazaniu dokumentów białe tablice.

Przypadek 2. Rejestracja „na białe” tablice rejestracyjne jako pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Art.79
4.Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:
1) odzyskanego po kradzieży;
2) zabytkowego;
3) mającego co najmniej 25 lat, którego model nie jest produkowany od lat 15, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
4) ciągnika i przyczepy rolniczej.


Co ważne motocykl musi przejawiać cechy unikatowości, czyli sytuacja, w której motocykl znajduje się w opłakanym stanie może nie wystarczyć na stwierdzenie czy jest unikatowy.

Posiadane dokumenty: dowód rejestracyjny/zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu, ciągłość umów kupna sprzedaży.
Procedura:
1) Pierwszym krokiem, będzie stwierdzenie o unikatowości motocykla przez uprawnionego do tego rzeczoznawcę samochodowego. Dzięki temu otrzymamy opinie rzeczoznawcy i dokonamy wpisu do ewidencji pojazdów zabytkowych. W przypadku, gdy takiego nie otrzymamy niestety nasze starania kończą swoją drogę tutaj.
2) Krok następny przedstawia się tak samo jak w przypadku rejestracji „zwykłej”, czyli ubezpieczanie, przegląd techniczny (po wcześniejszym zgłoszeniu się do WK w celu wypełnienia wniosku o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi) i wizyta w WK.
Istotną informacją jest czy pojazd przed 1997 rokiem został wyrejestrowany na stałe czy czasowo, o ile przy czasowym w WK nie powinno być problemy, to z wyrejestrowaniem stałym może być problem. Jednakże jak to w Polce bywa każdy interpretuje przepisy jak chce, więc stale wyrejestrowanie może nie stanowić problemu.

Przypadek 3. Rejestracja jako pojazd zabytkowy (żółte tablice).

Posiadane dokumenty: dowód własności pojazdu np. umowa kupna sprzedaży.
Procedura:
1. Proces rejestracji wygląda niemal identycznie jak w przypadku pojazdu unikatowego, z tym że opłaty dla rzeczoznawcy będą znacznie wyższe. Plusem jest, to że wykonujemy tylko jeden przegląd na cale życie pojazdu tzw. przegląd zerowy oraz możliwość ubezpieczenia pojazdu na dowolny okres, jednak nie krótszy niż 30dni.

Przypadek 4. Rejestracja pojazdu na żółte tablice przez zasiedzenie.

Posiadane dokumenty: BRAK
Jest to pewnie bardzo częsty przypadek z jakim się można spotkać, wydaje się beznadziejny, ale jest sposób, dość żmudny i długotrwały, ale jest. Musimy stać się prawowitym właścicielem pojazdu przez zasiedzenie.
Będzie konieczne złożenie wniosku do sądu rejonowego o stwierdzenie własności przez zasiedzenie. Istotne jest by pamiętać, że rzecz ruchomą można zasiedzieć jedynie w dobrej wierze po upływie okresu trzech lat. Czyli musimy faktycznie czuć się jego właścicielem i dołożyć starań, aby odnaleźć poprzedniego właściciela.
We wniosku musimy wpisać wszystkich zainteresowanych, jeżeli jedynym zainteresowanym jest wnioskodawca, czyni się to w drodze ogłoszenia. Jeśli w ciągu 3 miesięcy nie zgłosi się nikt, a udowodnimy, że jesteśmy w posiadaniu pojazdu przez okres m.in. 3 lata sąd wyda nam pozytywną decyzję.
Procedura:
1) Składamy wniosek do sądy rejonowego, stwierdzone zostaje zasiedzenie.
2) Dalsze kroki wyglądają jak przy rejestracji pojazdu zabytkowego, oczywiście o ile spełnia wymogi takie pojazdu.

FAQ

Q. Nie mam ciągłości umów czy mogę zarejestrować motocykl?
A. Jeśli jesteś prawowitym właścicielem możesz zarejestrować jako zabytek w innym przypadku będzie wymagane odnalezienie „brakujących” właścicieli, a wtedy możliwe będą białe tablice.

Q. Mam umowę k-s i tablicę rejestracyjną.
A. Przypadek jak w braku ciągłości umów z tym, że mając tablice rejestracyjną będzie można ustalić gdzie po raz ostatni był zarejestrowany i próbować odnaleźć właścicieli.

Q. Posiadam dowód rejestracyjny na dziadka, który zmarł.
A. Jeśli dojdzie do sprawy spadkowej będzie można ew. odkupic motocykl od prawowitych właścicieli.

Q. Posiadam jedynie dowód rejestracyjny.
A. Należy odszukać wszystkich następnych właścicieli inaczej taki dowód nadaję się jedynie do celów kolekcjonerskich.

Q. Nie posiadam żadnych dokumentów, czy mogę zarejestrować motocykl?
A. Przeczytaj informacje o rejestracji pojazdu przez zasiedzenie.

To póki co tyle, jeśli są jakieś uwagi i pytania chętnie zapdejtuje temat Wesoly


Przyklejony. Aczkolwiek, jako autor tematu sam możesz zdecydować o tym, jaką postać będzie mieć Twój temat (Normalny, Przyklejony, Ogłoszenie).
//Drix1994


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rojek
PostWysłany: Śro 11:55, 27 Lut 2013 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 1140
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: RLU

Fajny FAQ. Prośba do moderacji o przyklejenie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Twardy
PostWysłany: Pią 6:23, 21 Cze 2013 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 15 Sie 2012
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chęciny

Jestem trzecim posiadaczem pojazdu. Motor rejestrowany jako zabytkowy. Posiadam dowód rejestracyjny i tablicę pierwszego właściciela. Czy gdzieś w ustawie jest mowa aby przedstawić oryginał umowy kupna-sprzedaży poprzednich właścicieli? Zostałem odprawiony z kwitkiem z WK ponieważ przedstawiłem tylko kopię umowy kupna-sprzedaży pierwszego z drugim właścicielem. Drugi nie rejestrował pojazdu tylko kupił i po miesiącu sprzedał dla mnie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
holipa
PostWysłany: Pią 11:42, 21 Cze 2013 Temat postu:


Elita forum
Elita forum

Dołączył: 22 Cze 2012
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z wioski ;)

musisz mieć ciągłość umów. czyli umowy muszą byc między wszystkimi właścicielami.
czyli ten z dowodu z następnym , a następny z tobą.
musisz mieć 2 umowy w takim wypadku


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
halcik
PostWysłany: Pią 12:03, 21 Cze 2013 Temat postu:


Moderator
Moderator

Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2227
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

Czyli z tego co rozumiem to nie spisałeś umowy kupna. I rozumiem, że nie chcą Ci zarejestrować, skoro nie masz potwierdzenia nabycia danego pojazdu. Czego nie wiesz?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
towot
PostWysłany: Pią 22:56, 21 Cze 2013 Temat postu:


Elita forum
Elita forum

Dołączył: 13 Paź 2011
Posty: 1099
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Wynika to z ogólnych przepisów prawa cywilnego. Kopia, kserokopia, fotokopia w myśl tych przepisów nie jest dokumentem, czyli nie jest potwierdzeniem niczego. Co innego np kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza ma taką samą wartość jak "pierwotny oryginał. Jeśli masz dane pierwszego właściciela, to idź do niego, najlepiej z lakimś załącznikiem i spiszcie umowę pomiędzy sobą.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
daszkes
PostWysłany: Pią 23:21, 21 Cze 2013 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 11 Cze 2012
Posty: 445
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żyrardów

Ciągłość umów jest wymagana do potwierdzenia własności, hipotetycznie rzec biorąc Twój przypadek dla pani z WK wygląda jakbyś ukradł komuś moto wraz z dokumentami. Osoba od której kupiłeś zwyczajnie Cię naciągnęła wg mnie, ponieważ sama nie posiadała umowy od pierwszego właściciela.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Twardy
PostWysłany: Nie 2:04, 23 Cze 2013 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 15 Sie 2012
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chęciny

Chłopaki nie jestem idiotą, oczywiście że mam umowę z drugim właścicielem i to nawet zarejestrowaną w Urzędzie Skarbowym. Ciągłość umów jest zachowana. Sory za niedokładne opisanie problemu. Dla pani z WK problem stanowiła kopia umowy spisanej między pierwszym a drugim właścicielem. Zażądała oryginału i basta. Mam już ten oryginał. Drugi problem zgłoszony przez panią z WK to fakt, że na dowodzie rejestracyjnym z 70 roku adres pierwszego właściciela jest inny niż na umowie sprzedaży spisanej z drugim właścicielem w 2012 roku. NA dowodzie rejestracyjnym nie ma nr PESEL i nie wiadomo czy to ta sama osoba chociaż imię i nazwisko się zgadza, dane motoru także, no i nie wspomnę że jak byk stoi tam stwierdzenie że pan XXXX oświadcza że jest właścicielem przedmiotowego pojazdu. Teraz żałuję że chciałem być taki dokładny, trzeba było dowód rejestracyjny i kopię umowy między pierwszym i drugim właścicielem oraz tablicę rejestracyjną zostawić w domu a iść do WK tylko z umową między nami. Tak zarejestrowałem M11 i obyło się bez kłopotu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
daszkes
PostWysłany: Nie 9:48, 23 Cze 2013 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 11 Cze 2012
Posty: 445
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żyrardów

Miałem podobny przypadek co do zmiany miejsca zamieszkania, dla mnie jest to skrajny biurokratyzm, adresy inne były jak i dowód inny, ale przecież podpis ten sam, jest to mało wystarczające? Skończyło się na tym, że musiałem jechać do poprzedniego właściciela aby podpisał oświadczenie o zmianie miejsca zamieszkania.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Charlotta
PostWysłany: Pon 21:28, 09 Cze 2014 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 18 Gru 2013
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kursko

Zakładając, że znamy numer rejestracyjny zasiedzianego motocykla, z postanowieniem Sądu udajemy się do WK. Jesteśmy prawnymi właścicielami i możemy wyciągnąć zaświadczenie zastępujące dowód. A z tymi papierami zarejestrujemy na białe tablice. Co Wy na to?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
halcik
PostWysłany: Wto 22:45, 10 Cze 2014 Temat postu:


Moderator
Moderator

Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2227
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

A masz taką sytuację? Sam jestem ciekawy bo ewentualnie tak też mógłbym zarejestrować swój motor. W wolnej chwili podejdę do swojego WK

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Charlotta
PostWysłany: Wto 23:54, 10 Cze 2014 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 18 Gru 2013
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kursko

No właśnie mam - sprawę w Sądzie o zasiedzenie Shlki, w trakcie ogłoszenia. Na razie nie zakładam osobnego tematu, bo to potrwa jeszcze ze 3 miesiące.p, wtedy wszystko opiszę. Sprawdziłam stan prawny na rejestrację zasiedzianego pojazdu i wychodzi, że albo WK zarejestruje normalnie na białe, albo najwyżej chcąc się zabezpieczyć zażądają opinii na unikat (też białe tablice). Temat jest prosty a zarazem skomplikowany, bo to jest na zasadzie "w przypadku zawiłości rozpatruj na korzyść petenta". WK raczej rzadko mają takie konfiguracje, więc bez swojego prawnika nie zarejestrują od ręki. Staram się wypracować sobie schemat działania do legalizacji motocykli bez papierów. Pierwsze co, to sprawdzenie na Komendzie, czy motor nie jest kradziony. Trzeba się przygotować na wielką niechęć policjantów w okienku, bo w razie czego mają stos papierów do wypełnienia, a przecież nie lubią się przepracowywać za nasze podatki. To taka dygresja, nie mogłam sobie odmówić ;-)
Edit
No i zasiedziałam 2 ramy: do Wsk i Shl. Do rejestracji potrzebne jest zaświadczenie zastępujące dowód rejestracyjny oraz opinia rzeczoznawcy o unikatowości złożonego moto. Białe tablice bez problemu :-)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Charlotta dnia Nie 21:06, 11 Sty 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Strona 1 z 1

Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna->Informacje / Prawo->Przewodnik po rejestracji motocykla
Skocz do:  



Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
 
 


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
DAJ Glass (1.0.5) template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu
Powered by phpBB Š 2001, 2002 phpBB Group