Autor |
Wiadomość
|
KillerZgr
|
Wysłany: Czw 5:50, 13 Mar 2025 Temat postu: [M17] Elementy "wibroizolująco - uszczelniające" |
|
|
Forumowicz

Dołączył: 14 Lut 2024
Posty: 4
Przeczytał: 2 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
|
Witam,
Czy któryś z szanownych motórzystów mógłby mi zwymiarować te gumowe elementy w przednim zawieszeniu występujące w katalogu pod numerami 3 i 8 na schemacie T19 w katalogu części.
I jeszcze jedno pytanie, jaki smar do tulei przedniego zawieszenia ?
Z góry bardzo dziękuję
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez KillerZgr dnia Czw 5:56, 13 Mar 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
seba101626
|
Wysłany: Czw 14:43, 13 Mar 2025 Temat postu: |
|
|
Forumowicz

Dołączył: 12 Lis 2015
Posty: 444
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pszczyna
|
Podaj link do tego katalogu, a przy okazji nazwy tych części.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
hajfong
|
Wysłany: Pią 20:07, 14 Mar 2025 Temat postu: |
|
|
Forumowicz

Dołączył: 13 Paź 2018
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
@KillerZgr
Czy dobrze rozumiem, że chodzi ci o następujące części z zespołu błotnika przedniego:
M17.16.08 (117.16.108.0) -- uszczelka łożyska
M17.16.06 (117.16.106.0) -- uszczelka błotnika
We środę sprawdzę czy w pozostałościach po remontach Gazeli mam takie elementy, bo na złożonym motocyklu nie da się ich pomierzyć.
Gdy kilka lat temu remontowałem Gazelę były dostępne w sklepach pod nazwą gumowa osłona główki ramy i gumowa podkładka widelca. O dziwo pasowały.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KillerZgr
|
Wysłany: Czw 2:28, 20 Mar 2025 Temat postu: |
|
|
Forumowicz

Dołączył: 14 Lut 2024
Posty: 4
Przeczytał: 2 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
|
O tak właśnie o te przekładki mi chodziło, przepraszam za nieobecność chwilową. Mam młyn w pracy i mało czasu na spanie
I ciekawi mnie jak jest rozwiązana "Uszczelka łożyska" czy ona ma się ślizgać po misce-gnieździe na łożysko kulkowe w ramie, czy ma to wchodzić jakoś wewnątrz. Domyślnie sądzę że ma jakoś uniemożliwiać dostanie się brudu do dolnego łożyska.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
hajfong
|
Wysłany: Czw 19:48, 20 Mar 2025 Temat postu: |
|
|
Forumowicz

Dołączył: 13 Paź 2018
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Gazela ma w nietypowy sposób rozwiązany montaż przedniego błotnika: błotnik montowany jest na zewnątrz widelca, a nie jak w pozostałych polskich motocyklach wewnątrz widelca.
Takie rozwiązanie powoduje, że błotnik nie chroni dolnego łożyska główki ramy przed pyłem, wodą i błotem odrzucanym przez oponę. Konstruktorzy rozwiązali ten problem "obudowując" łożysko osłonami gumowymi.
Z tego co pamiętam, a Gazele remontowałem kilka lat temu, to:
- uszczelka błotnika (M17.16.06.) ma uszczelnić połączenie widelec błotnik (pozostaje nieruchoma względem widelca i błotnika)
- uszczelka łożyska (M17.16.08.) ma uszczelnić łożysko (wydaje mi się, że pozostaje nieruchoma względem główki ramy, a jej dolna powierzchnia współpracuje z błotnikiem albo uszczelką błotnika).
Oczywiście nogę się mylić, bo pamięć jest zawodna.
Niestety po remoncie nie pozostały mi te uszczelki, a jak pisałem wcześniej nie da się ich zwymiarować bez rozebrania motocykla.
Jeżeli remontujesz Gazelę, to zwróć uwagę na montaż kierownicy. Żeby kierownica nie kiwała się na boki musi być dociśnięta między nakrętkami:
- M17.10.40 (nakrętka okrągła rowkowa, którą ustalasz luz łożyska główki ramy)
- M17.10.23 (nakrętka sworznia, chromowana nakrętka kołpakowa, pod tą nakrętkę -- między nakrętkę a kierownicę -- przychodzi podkładka M17.10.22)
Nie da się dokręcić nakrętki kołpakowej, tak by wyeliminować kiwanie się kierownicy na boki, o ile wcześniej zablokowało się położenie kierownicy kołkiem rozpierającym (M17.28.32), a po nakręceniu nakrętki kołpakowej nie da się zablokować położenie kierownicy kołkiem rozpierającym.
Żeby prawidłowo zamontować kierownicę trzeba sobie przygotować nakrętkę zwykłą o gwincie takim jak w nakrętce kołpakowej (ja w tym celu splanowałem nakrętkę kołpakową), a następnie:
- założyć kierownicę
- dokręcić kierownicę nakrętką zwykłą
- zablokować położenie kierownicy kołkiem rozpierającym
- odkręcić nakrętkę zwykłą
- zakręcić nakrętkę kołpakową
Nieprzestrzeganie tej procedury powoduje wyłamanie w trakcie eksploatacji motocykla tulejki współpracującej z kołkiem rozpierającym.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KillerZgr
|
Wysłany: Czw 21:31, 20 Mar 2025 Temat postu: |
|
|
Forumowicz

Dołączył: 14 Lut 2024
Posty: 4
Przeczytał: 2 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
|
Dziękuję bardzo za pomoc, na pewno poprzednicy tej procedury nie przestrzegali bo miałem w rękach chyba 3 szt kierownic i w każdej było urwane mocowanie i ślady młotka od spodu
A w katalogu jeszcze widnieje taka pozycja jak T-12 / 4 M17.10.05 "Opaska gumowa" to rozumiem, że ma utrzymywać dystans między błotnikiem a widelcem i zapobiega obcieraniu obu elementów ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
hajfong
|
Wysłany: Czw 23:56, 20 Mar 2025 Temat postu: |
|
|
Forumowicz

Dołączył: 13 Paź 2018
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Podczas remontu Gazeli opaska gumową M17.10.05 (T-12/4) była dla mnie zagadką. Być może jest to taki kwiatek jak część M17.14.10 (T-17/6) opisana jako zderzak w osłonie łańcucha -- nie spotkałem osłony łańcucha która miałaby otwory do montażu tego elementu.
Wracając do opaski gumowej M17.10.05 (T-12/4) to:
- chromowana śruba M8x75 (T-12/3) pełni trzy funkcje: stanowi górne mocowanie amortyzatora przedniego, mocuje przedni błotnik do widelca, mocuje nakładkę błotnika M17.16.03 (T-19/2) do przedniego błotnika
- ocynkowana podkładka fi 8,5 (T-12/2) znajduje się między nakładką błotnika M17.16.03 (T-19/2) a łbem śruby M8x75 (T-12/3)
czyli śruba M8x75 (T-12/3) dociska nakładkę błotnika do błotnika, a błotnik do widelca. wyprofilowanie tych elementów oraz tarcie wywołane dociskiem ma utrzymać te elementy nieruchomo względem siebie. Opaska gumowa M17.10.05 (T-12/4) może sprawić, że dociąganie śruby M8x75 (T-12/3) może wygiąć błotnik i nakładkę błotnika.
- błotnik i widelec są jeszcze połączone w trzecim punkcie ocynkowaną śrubą M8x20 (T-12/6).
Zmontuj "na sucho" widelec, błotnik i nakładkę błotnika i zastanów się czy i gdzie jest miejsce na opaskę gumową M17.10.05 (T-12/4).
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez hajfong dnia Czw 9:32, 03 Kwi 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KillerZgr
|
Wysłany: Pią 1:48, 21 Mar 2025 Temat postu: |
|
|
Forumowicz

Dołączył: 14 Lut 2024
Posty: 4
Przeczytał: 2 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
|
No faktycznie, ale to co najważniejsze, że żadnej znaczącej roli te opaski nie spełniają, nawet jeśli miały by tam być. A te ślizgi w osłonie łańcucha przydałyby się w sumie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
hajfong
|
Wysłany: Czw 9:25, 03 Kwi 2025 Temat postu: |
|
|
Forumowicz

Dołączył: 13 Paź 2018
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Pamięć jest jednak zawodna. Gwoli sprostowania informacji o uszczelce łożyska M17.16.08 (117.16.108.0)
Uszczelka zakładana jest do otworu w nakładce błotnika (M17.16.03.X):
- kołnierz 3 wchodzi pod nakładkę (między nakładkę a błotnik)
- krawędź otworu nakładki wchodzi do rowka 2
Uszczelka pozostaje nieruchoma względem błotnika i nakładki, a wargą 1 ślizga się po główce ramy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|